Spalovací motory
Spalovací motory
K
pohonu silničních motorových vozidel lze používat spalovací, elektrické
i parní motory. Převážně se však používá spalovacích motorů, u nich se
chemická energie paliva mění přímo ve spalovacím prostoru motoru v
energii tepelnou, kterou motor přemění na mechanickou práci.
Ve spalovacím motoru se spaluje vhodná směs paliva ( nejčastěji benzínu
) se vzduchem ( který obsahuje kyslík ) v takovém poměru, aby po
zapálení rychle rychle a pokud možno beze zbytku shořela. U pístových
spalovacích motorů píst tuto zápalnou směs nejdříve nasaje do
pracovního prostoru válce a potom ji stlačí. Ve vhodném okamžiku je
zápalná směs zapálena. Vlivem uvolněné tepelné energie prudce stoupne
tlak a objem plynů. Vzniklý tlak plynů tlačí na píst, pohybující se ve
válci motoru, jehož posuvný pohyb je klikovým ústrojím převeden na
pohyb otáčivý.
Rozdělení spalovacích motorů
Podle druhu zapalování :
- Zážehové motory - od válce motoru se nasává zápalná směs benzínu a vzduchu a po stlačení se zapálí ( zažehne el. jiskrou ). Někdy se též nazývají benzínové.
- Vznětové motory - do válce motoru se nasává vzduch, který se stlačením ( kompresí ) zahřeje na teplotu potřebnou ke vznícení paliva. Do zahřátého vzduchu před ukončením kompresního zdvihu se vstřikne přímo do válce jemně rozprášené palivo - nafta. Tím se vytvoří zápalná směs, která se kompresním teplem vznítí. Tyto motory nazýváme též naftové nebo dieslové.
Podle pracovního oběhu :
- Čtyřdobé motory - opatřené rozvodem ventilovým
- Dvoudobé motory - opatřené rozvodem pístovým nebo šoupátkovým
Podle způsobu plnění válců :
- Motory s nasáváním - vzduch je nasáván pohybem pístu z horní do dolní úvratě. Tím se zvětšuje prostor nad pístem a vzniká podtlak, kterým se vzduch nebo zápalná směs nasává nad píst.
- Motory s plněním - válec motoru se úplní tlakem větším než atmosferickým, který se vytváří dmychadlem nebo kompresorem. Tyto motory vlivem nuceného plnění válce motoru mají vyšší výkon než stejné motory s plněním válce pouze atmosferickým tlakem.
Motory se dále dají dělit také podle použitého paliva, způsobu chlazení, počtu válců či vzájemného uspořádání válců.