Škoda Auto
Historický vývoj firmy ŠKODA a její současnost
Založení výroby automobilů je však vztahováno k roku 1905, kdy se zrodil první

Okamžitě se stává prodejním trhákem. Následoval typ B (za tři roky se ho vyrobilo přes 250 kusů), model C měl objem motoru 2042 cm3 a výkon 12 k. Model S z roku 1911 byl jednoduchým a spolehlivým automobilem s kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1771 cm3 a výkonu 14 koní. Vyráběl se až do roku 1925. Komerční úspěch působí, že se v roce 1907 automobilka mění na akciovou společnost. Za první světové války je firma součástí válečné výroby.
V roce 1924 továrnu zachvátil požár a zakladatelé firmy se rozhodli
spojit síly se silným partnerem. V červnu 1925 došlo k fúzi s
plzeňskými Škodovými závody (patřícími francouzskému kapitálu), což
sice znamenalo záchranu automobilky, ale zánik samostatné továrny
L&K. Nové typy automobilů potom nesly značku Škoda.
Model 860 se představil na pražském autosalonu v roce 1929, měl 8 válců
a výkon 60 koní. Luxusní auto ale nedosáhlo kvůli vysoké ceně
prodejních úspěchů.
Jedním z legendárních modelů historie automobilky je typ Škoda 420
Popular. Malý vůz, vážící jen 650 kg, vyvinul rychlost přes 80 km/h a
spotřeboval 7,5 litrů benzinu na 100 km, navíc byla jeho cena velmi
lidová. Jezdil s ním nejslavnější český fotbalový brankář té doby
František Plánička a Populary sloužily i jako užitkové vozy, sanitky a dodávky. I Škodu postihla
velká hospodářská krize (v průběhu které došlo ke změně názvu na
Akciová společnost pro automobilový průmysl - ASAP), po které však
pokračovala úspěšná éra, kterou přerušila až německá okupace za druhé
světové války, za které je firma částí koncernu Hermann-Göring-Werke a
vyrábí se zde zbraňové součásti a terénní vozidla.
Popular 1101 s dvoudveřovou karoserií Tudor přišel na trh na jaře 1946.
Později přibyla také čtyřdveřová verze a dodávka. Typ Škoda 1200 se
vyráběl od roku 1952. Čtyřdveřový vůz s celokovovou karoserií výrazně
oblých tvarů, s motorem o objemu 1221 cm3 a výkonu 36 koní existoval i
v užitkových verzích jako dodávka, kombi, pick-up a sanita. V roce 1955
bylo auto přejmenováno na 1201. V užitkové verzi se jako 1202 vyrábělo
až do roku 1973.
Významným modelem historie firmy je Škoda 440 - Spartak, představený v
roce 1954. Motor o objemu 1089 cm3 a výkonu 40 koní byl přepracovaným
agregátem z typu 1101, ovšem s hliníkovým blokem, novým sacím potrubím
a karburátorem. Montáží většího motoru 1221 cm3 v roce 1957 vznikla
Škoda 445. V Kvasinách se vyráběla zdařilá sportovní varianta Škoda 450
se stahovací střechou, motorem se dvěma karburátory a výkonem 50 koní.
V roce 1959 dostaly všechny osobní škodovky novou přední nápravu s vinutými
pružinami a teleskopickými tlumiči. Škoda 440 se stala Octavií, typ
445 Octavií Super a ze sportovního modelu 450 byla Felicia. Časem
přibyla Octavia Touring Sport s motorem z Felicie (50 k) a v roce 1961
Felicia Super a Octavia 1200 Touring Sport (oba typy s motorem o výkonu
55 k).
V roce 1969 nahradil "embéčko" nový typ Škoda 100/110, který dostal
modernější karoserii, kotoučové brzdy na předních kolech a inovovaný
interiér. Ze Škody 1000 MB se tak stala Škoda 100, typ 1100 MB se
proměnil v model 110.
V roce 1970 se v Kvasinách začalo vyrábět
sportovní dvoudveřové kupé Škoda 110 R s motorem o objemu 1107 cm3 a
výkonem
62 k. Stejný motor dostal i běžný sedan a objevil se tak typ Škoda 110 LS.
Zrodily se i sportovní speciály, typy Š 130 RS a 200 RS.
Model představený na brněnském veletrhu v roce 1976 jako Škoda 120
byl další modernizací. Stodvacítka dostala novou karoserii,
přístrojovou desku a chladič vpředu. Tato řada byla průběžně
modernizována, v roce 1983 se dočkala širšího rozchodu kol, 13" kol a
plastových nárazníků. O rok později vyjel typ Škoda 130 s pětistupňovou
převodovkou, hřebenovým řízením a vlečenou zadní nápravou. Výroba aut
se zastaralou koncepcí skončila až v roce 1990. V Kvasinách se od roku
1981 vyrábělo dvoudveřové kupé Garde, později přejmenované na Škoda
Rapid.
Druhá polovina 80. let přinesla návrat ke koncepci s motorem vpředu a
pohonu předních kol. Na brněnském veletrhu měl v roce 1987 světovou
premiéru zcela nový vůz, Škoda Favorit. Design Favoritu byl dílem
italského návrháře Bertoneho. Dalším provedením bylo kombi Forman a
užitkový pick-up.
Základní motorizací pro Favorit byl čtyřválec OHV o objemu 1289 cm3 s výkony od 40 do 50 kW.
Prvním společným projektem se stala Felicia, vyráběná od roku 1994, o rok později

V roce 1999 se představila Fabia, která se vyrábí dodnes. Fabia Combi měla premiéru v roce 2000, sedan v roce 2001.
V roce 2001 se výrobní program rozrostl o třetí modelovou řadu - luxusní limuzínu Superb, vyráběnou v Kvasinách. V čerstvé paměti máme uvedení nové Octavie v roce 2004, vyráběné v provedení liftback a kombi. Nyní už se v nabídce objevila i sportovní verze RS.


Pod značkou Škoda Auto, se automobily Škoda úspěšně prodávají na
trzích celého světa. Automobilka provozuje vlastní vysokou školu a
odborná učiliště. Automobily Škoda se účastní také automobilových
soutěží rallye (se závodním speciálem Fabia WRC, od kterého je odvozena
sériová sportovní verze označovaná jako RS).
Dne 13. července 2006 vyrobila Škoda Auto deseti miliontý vůz v historii značky.